AB heeft een hart voor muziek én voor onze planeet. Al enkele jaren neemt AB 100% groene stroom af en nu gaat ze nog een stapje verder in het duurzaam maken van haar werking. Verspreid over het volledige dakoppervlak van AB wil ze binnenkort 221 zonnepanelen installeren. Goed voor jaarlijks zo’n 81,000 kWh aan zonne-energie. Met die installatie zal ze een groot deel van haar energieverbruik zelf kunnen opvangen. Dat bespaart niet alleen in kosten, maar vermindert ook haar CO2-impact. Jaarlijks betekent dat een besparing van 41 ton CO2, dat staat gelijk aan de uitstoot die 2050 bomen zouden neutraliseren.
Om het project te laten slagen is in totaal zo’n €127.000 nodig. Die dient voor de aankoop en installatie van de zonnepanelen. Om dat volledige bedrag te kunnen ophalen doet AB beroep op het nagelnieuwe crowdlending-platform van Bolt. Je kan daarbij als particulier een bedrag investeren van €200, €500 of €1.000. Daarvan zal Bolt jaarlijks een deel terugbetalen met een rente van 6%, verspreid over een periode van 7 jaar.
Als investeerder, investeer je niet enkel in duurzame energie, maar ook in de Brusselse cultuursector. Afhankelijk van de grootte van je investering krijg je wat extra’s: een rondleiding in AB, een AB-concertcheque, VIP toegang tot outdoor festivals Boterhammen In Het Park en Feeërieën 2023 én een uitnodiging voor het lanceringsevent, eens de panelen geïnstalleerd zijn.
“We moeten stoppen duurzame energie als puur financiële projecten te bekijken waarvoor de terugverdientijd kost wat kost moet geoptimaliseerd worden. Dit is de reden dat er nog te vaak daken slechts halfvol worden gelegd. Terwijl dat België, op 5 Oost-Europese landen na één van de EU-landen is dat de minste hernieuwbare energie opwekt. Ook al is Bolt geen grote speler zoals Engie of Eneco, we willen als uitdager op de markt facilitator kunnen zijn,” stelt Pieterjan Verhaeghen. “We gaan in de toekomst nog meer inzetten op begeleiding van bedrijven, groot of klein, in het investeringsproces. We helpen hen om financiering te vinden en brengen hen in contact met technische partners. Deze campagne samen met AB is een perfect voorbeeld hoe je een stap verder kan gaan en we samen met bedrijven een relevante rol kunnen spelen richting een klimaatneutrale toekomst. Laat dit eveneens een oproep zijn iedereen die de ambitie heeft om over te schakelen op groene stroom, Bolt reikt de tools aan om die ambitie waar te maken."