Veelgestelde vragen

Hulp nodig? Bel 02 899 33 00

We zijn vandaag bereikbaar tot 17:00

Over Bolt

  • Wat als ik geen opwekker in mijn buurt heb?

    Dat is geen probleem. Het is niet omdat je geen opwekker in je buurt vindt dat je geen lokale stroom kan kopen. Met je keuze steun je een duurzaam initiatief in België. Dat wil zeggen dat jij bepaalt waar je geld naartoe gaat. Wij koppelen jouw verbruik aan de productiecapaciteit van jouw gekozen energie-opwekker. Zo ben je zeker dat jij voorzien wordt door eerlijke, lokale en groene stroom.

  • Waarom zou ik voor Bolt kiezen?

    Energie ligt mee aan de basis van de klimaatopwarming. De overgang naar duurzame energiebronnen gaat niet alleen te traag, maar wordt ook nog eens tegengewerkt door traditionele leveranciers, die grijze stroom verkopen als groene. Met Bolt willen we niet wachten.

    Bolt wil een oplossing zijn voor de klimaatproblematiek én een antwoord bieden op een misleidende markt. Door jou als energie-afnemer met een lokale, duurzame energie-opwekker te verbinden, weet je vanwaar jouw stroom komt. Je weet waar je geld naartoe gaat en kan zeker zijn dat je rechtstreeks bijdraagt aan een duurzaam stroomnetwerk in België. Let's go!

  • Waarom staan jullie niet op mijnenergie.be?

    Mijnenergie.be is een betalende website en Bolt doet hier niet aan mee. Wij willen transparantie creëren in een energiemarkt, die wordt bedolven door marketing deals en groenwassen. Dat wil niet zeggen dat wij duurder zijn, integendeel. Door het aanbieden van een eerlijke prijs, zijn wij op lange termijn vaak goedkoper.

  • Hoe verbinden jullie mij met mijn energie-opwekker?

    Met ‘rechtstreeks energie kopen’ bedoelen we niet dat de stroom van je energie-opwekker direct in je woning terecht komt. Wij maken namelijk gebruik van het algemeen distributienet of stroomnet. Om de levering van energie te garanderen, koppelen wij jouw verbruik op jaarbasis aan de productiecapaciteit van je gekozen opwekker. Door te kiezen voor een lokale energie-opwekker, beslis jij waar je geld naartoe gaat en welk duurzaam initiatief je steunt.

  • Kan ik zonder energie vallen?

    Nee, nooit. Wij maken gebruik van het algemeen distributienet. De stroom die je binnenkrijgt, is dus even kwalitatief als de stroom van gelijk welke andere leverancier. Om te garanderen dat jij stroom koopt van jouw gekozen energie-opwekker, koppelen wij jouw jaarlijks verbruik aan de productiecapaciteit van de opwekker.

Overstappen

  • Hoe kan ik mijn energie via Bolt verkopen?

    Eerst en vooral moet je over een installatie beschikken, die energie opwekt. De installatie moet al officieel aangemeld zijn bij de netbeheerder, zodat wij de juiste data kunnen ontvangen voor vergoeding van je stroom.

    Heb je een grote installatie met injectievermogen van minstens 10kVA en ben je in staat om stroom te produceren voor 5 huishoudens of meer? Dan kan je een contract met ons afsluiten en kom je als 'opwekker' op ons platform te staan. Vul dit formulier in voor een aanvraag.

    Heb je een installatie met injectievermogen van minder dan 10 kVA? Dan kan je een contract met ons afsluiten en kom je als 'mini-opwekker' op ons platform te staan. Vul dit formulier in voor een aanvraag.

    Heb je als particulier zonnepanelen thuis en woon je in Vlaanderen of Brussel? Dan word je automatisch 'mini-opwekker' bij je overstap naar Bolt. We brengen jou afname en injectie telkens in rekening op je afrekening.

  • Hoe kan ik klant worden met zonnepanelen?

    Als je zonnepanelen hebt, kan je je zoals bij andere leveranciers gewoon registreren als klant bij Bolt. Bij het berekenen van je prijs kan je aangeven dat je zonnepanelen hebt. Dan houden wij rekening met het vermogen van je installatie bij het berekenen van je voorschot. Als je een digitale meter hebt en in Vlaanderen of Brussel woont, vergoeden wij je automatisch voor je injectie op je afrekening.

  • Wanneer start de levering van energie?

    Bolt neemt de levering van energie bij jouw thuis over op de aangegeven startdatum in jouw bevestigingsemail. Deze startdatum valt gewoonlijk zo'n 21 dagen na inschrijving. Als je je registreert in het kader van een verhuis, kan je ook een startdatum in het verleden kiezen (bijvoorbeeld de eerste van de maand) om de overgang met de vorige bewoner gemakkelijk te regelen. Aarzel niet om ons te contacteren met vragen hierover.

  • Kan ik klant worden als bedrijf?

    Ja, als jouw bedrijf minder dan 50MWh elektriciteit per jaar verbruikt. Wij leggen de focus op bewustwording en het leveren van duurzame energie aan een breed publiek, en niet op volume.

  • Wat gebeurt er na mijn inschrijving?

    Nadat je je registratie hebt afgerond, ontvang je een bevestigingse-mail. Daarna wordt je via e-mail op de hoogte gehouden van jouw overstap. Bolt zorgt ervoor dat jouw oude contract wordt stopgezet en je elektriciteit en/of gas krijgt op je nieuw adres. De netbeheerder zal jouw overstap verwerken en de startdatum van jouw contract bij Bolt bevestigen. Zelf hoef je hier niets voor te doen. Wij regelen alles.

Verbruik en prijs

  • Hoe wordt mijn voorschot bepaald?

    We stellen een maandelijks voorschot voor met als doel je jaarlijkse afrekening rond nul euro te laten uitkomen. Het bedrag van een voorschot is altijd een inschatting, omdat je nog niet weet hoeveel energie je in de toekomst zal verbruiken. Een voorschot wordt berekend aan de hand van een geschat jaarlijks verbruik (in kWh) op jouw adres. Je kan je voorschot op elk moment aanpassen in jouw online klantenzone, My Bolt.

  • Welke tarieven bieden jullie aan?

    Wij bieden in Vlaanderen 4 tarieven aan: Bolt Variabel, Bolt Variabel Online, Bolt Vast en Bolt Go. In Brussel kan je enkel aansluiten met Bolt Variabel. Alle informatie over onze verschillende tarieven kan je hier terugvinden.

  • Moet ik mijn verbruik kennen om klant te worden?

    Nee. Je kan bij het berekenen van je prijs aangeven dat je je verbruik niet kent. Dan geven wij jou een prijs, ingeschat op basis van enkele criteria. We kunnen op elk moment deze inschatting aanpassen, indien gewenst. Zoals bij elke leverancier, krijg je een afrekening op het moment dat de netbeheerder jouw meterstanden heeft opgenomen, waarbij jouw werkelijk verbruik vereffend wordt. Je zal dus nooit meer betalen dan nodig voor jouw energie, ongeacht je (ingeschat) voorschot.

  • Moet ik rekening houden met extra kosten bovenop mijn voorschot?

    Nee. De prijs die wij jou geven is een ingeschat voorschot, bestaande uit het bedrag dat je betaalt voor jouw ingeschat verbruik, een platformkost voor Bolt, taksen en transportkosten, en BTW. Daar komt niets extra bij. Zoals bij elke leverancier krijg je een afrekening, waarbij je werkelijk verbruik vereffend wordt. Meestal krijg je geld terug, maar bij een hoger verbruik of stijgende marktprijzen voor energie moet je mogelijks bij betalen.

  • Is energiedelen via Fluvius gratis?

    Nee. We houden van het concept energiedelen, maar helaas kunnen we deze dienst via de netbeheerder niet gratis aanbieden. De manier waarop energiedelen is opgezet door Fluvius zorgt voor extra administratie en kosten, om het net uit te balanceren voor de hoeveelheid energie die onze klanten delen. Vandaar dat we sinds 1 februari 2024 hiervoor een kost aanrekenen van € 0.045/kWh.

Betalen

  • Wat moet ik doen als mijn domiciliëring is mislukt?

    Je kan het verschuldigde bedrag overmaken naar onze rekening BE59736057691826. Vermeld daarbij je klantennummer als mededeling.